Cuvantul “tuning” provine din limba engleza si este tradus ca fiind un “reglaj de finete”. In ziua de azi, utilizam termenul atunci cand ne referim la modificarile aduse unui autoturism in plan functional sau estetic. Cu alte cuvinte, tuning-ul unei masini reprezinta activitatea prin intermediul careia se urmareste fie reglarea, fie imbunatatirea caracteristicilor functionale, respectiv estetice ale acesteia.
Conceptul de tuning a aparut pentru prima oara in America. La inceput, era vorba doar de cresterea performantelor masinii in cauza. Folosindu-se de fierastraie si aparate de sudura, oamenii din acele vremuri, amatori de aventura si adrenalina, modificau anumite parti mecanice din dorinta de a obtine masini rapide si zgomotoase.
In ziua de azi, acest lucru a capatat o denumire, fiind cunoscut mai bine ca tuning-ul motorului.
Tuning motor
Tuning-ul motorului reprezinta actiunea de modificare sau ajustare al acestuia, in functie de aspectul care se urmareste a fi imbunatatit: sporirea performantelor, functionarea la parametrii optimi, cresterea puterii sau economia de carburant, ultimele 2 aspecte fiind si cele mai des intalnite motive pentru care este realizat acest tip de tuning.
Tuning-ul care are ca scop cresterea puterii motorului este cunoscut sub denumirea de chiptuning, iar cel care urmareste scaderea consumului de carburant se numeste ecotuning.
Chiptuning si ecotuning
Chiptuning-ul presupune citirea parametrilor aflati in calculatorul de motor (ECU), parametrii precum: timpii de injectie, presiunea turbo, s.a.m.d, si ajustarea acestora. Altfel spus, chiptuning-ul poate fi conceput ca fiind optimizarea softului ce apartine calculatorului de motor.
Pe langa scopul principal, acela de a creste puterea motorului, posesorii autoturismelor care au efectuat chiptuning vor sesiza o imbunatatire la modul in care masina pleaca de pe loc. De asemenea, depasirile vor fi mult mai rapide si mai sigure, iar masina va creste in viteza mult mai repede.
Pe de alta parte, ecotuning-ul are ca principal scop scaderea consumului de carburant, acest lucru fiind realizat tot prin unele modificari aduse softului ECU.
Tuning interior si tuning exterior
Daca tuning-ul motorului urmareste modificarea, si implicit imbunatatirea caracteristicilor functionale ale unei masini, tuningul de interior, respectiv exterior se refera, asa cum reiese si din denumire, la schimbararea aspectului autoturismului in cauza.
Fie ca se doreste obtinerea unui aspect extravagant sau o tenta mai sportiva, exista o serie de elemente ce pot fi schimbate sau adaugate in scopul indeplinirii acestui lucru.
De exemplu, printre elementele reprezentative pentru tuning-ul exterior, se numara, bineinteles, jantele, dar si pragurile, spoilerele si eleroanele. Acestea din urma, pe langa faptul ca schimba aspectul masinii, au si rolul practic de a contribui la drenarea curentilor de aer, precum si cresterea aderentei la viteza.
Iar in cazul tuning-ului interior, pot fi schimbate elemente precum: tapiteria masinii, volanul, accesoriile de bord, scaunele, pe scurt, cam tot ce se regaseste in interiorul unei masini.
Cand tuning-ul este dus la extrem
Tuning-ul, in special cel de interior, respectiv exterior, este realizat in functie de preferintele si imaginatia fiecaruia. Insa, sunt cazuri in care aceasta operatiune este dusa la extrem, in sensul ca masina in cauza este incarcata cu toate accesoriile si elementele posibile, in combinatii de culori nu tocmai reusite.
Sa-ti “tunezi” masina este usor; sa faci acest lucru cu stil si bun gust, astfel incat sa nu dai in extrema kitch-ului, este o adevarata provocare.
Gaseste in sectiunea Auto / Moto firmele din Romania care realizeaza tuning auto.